Pokud netušíte, co zkratka v nadpisu znamená nic si z toho nedělejte. Není hanbou něco nevědět, je hanbou se na to neotázat. Vy se ptát nikoho nemusíte, protože to hned vysvětlím. Nuže, tato zkratka je z anglického Exhaust Gas Recirculation. Technické názvy v angličtině jsou pro mne obtížné, ale ve své podstatě se to může vyložit jako systém recirkulace výfukových plynů. Tak nějak no. Nevím, zda je to přesné, ale podstatu to vystihuje. Tato věc není novinkou a jejím účelem je údajné přispívání k čistšímu vzduchu. Ehm, no, dobře. Děje se to tak, že tento EGR vrací některou část výfukových spalin zpátky do sacího potrubí.
Tímto postupem se sníží teplota, při které se zbytek pohonných hmot spaluje a máme tu čistější vzduch. Ještě tam hraje významnou roli omezení vzniku NOx, co už je i pro mne moc složité a nechce se mi nad tím přemýšlet. Chemické pochody jsou mimo mé chápání. V každém případě je však fakt, že to celé řídí počítač a v souvislosti s tím zařízením je tam potřeba EGR ventil. A tu jsme se dobrali jádra pudla, protože je to právě on, který dělá největší neplechu všem řidičům, kteří jej mají. A proto se není co divit, že jich spousta chce vědět co je to deaktivace EGR ventilu a zda se dá na jejich voze provést tak, aby to nebylo ke škodě majitele.
Odpověď zní skoro vždy ano, protože to není zase tak složitá záležitost. Samozřejmě, že amatér to nezvládne ani omylem, musí se totiž upravit software počítače, který nesmí přijít na to, že je EGR vyřazeno. To je totiž na celé té operaci věcička nejvíce ošemetná. Právě proto zde máme odborníky, kteří si s tím poradí a my jako amatéři bychom tuto záležitost měli přenechat celou celičkou jen na nich. Uvidíte že tato rada je nad zlato. Zasahovat do počítače v automobilu je skutečně velmi nebezpečné. Ne ani tak zdraví fyzickému, ale duševnímu určitě. Tak dobrou jízdu.